VREDE OP AARDE

dreiging

Kerst moet je niet overslaan. Dan wens je de hele wereld prettige feestdagen, gezelligheid en warmte toe. En natuurlijk alle geluk en gezondheid voor het nieuwe jaar, 2017. Milia heeft wat dat betreft de familiekaarten verzonden, ondanks alle kritiek uit verschillende hoeken – ja, dat gaat de toon zetten in deze blog – inzake de belasting van het milieu en ongegeneerde oproepen om de paar Euro’s voor die toch zo persoonlijke en goedbedoelde kerstgroeten af te storten bij een goed doel. Zie ons. Maar wij doen daar niet aan mee. Zeker, ik ben een man van tradities.

Dus Milia doet al jaren het privéstuk van de afdeling “Kerst” en ik neem het zakelijke gedeelte voor mijn rekening. Ook daar wens ik mensen hoogstpersoonlijk het beste toe, en ik meen het van harte.

Maar in een blog richt je je op “de wereld”, het grote publiek. Dan mag, en moet je soms chargeren, blootleggen, afpellen. Dan kan de toon ook (heel) anders zijn; de ondertitel hier luidt niet voor niets ‘polemisch weekboek’. Volgende week ontvang ik trouwens weer een mooie rapportage van WordPress, hoe deze blog is gelezen. Die zal ik onmiddellijk met u, lezers van heinde en verre, delen. In de aanloop tot dit stukje, naar ik aanneem het laatste van 2016, opende ik gisteravond snel nog even Teletekst. Samen met nog 600.000 anderen in Nederland, is dat toch nog steeds mijn belangrijkste nieuwsbron. Iedere dag een paar keer. Kort, objectief en zakelijk, niks sociaal gedoe. Ja, het bestaat nog. En zo las ik, inderdaad, even snel:

  • dat NOC*NSF grootschalig onderzoek gaat doen naar seksueel misbruik. Aanleiding zijn misbruikverhalen uit Engeland, daar wonen die keurige mensen die zich zo voorstaan op hun ethiek, hun stijlgevoel en goede omgangsvormen, waar de laatste weken honderden voetballers hebben verteld over misbruik door trainers. Maar ook onze eigen Petra de Bruin deed – dit keer – een boekje open;
  • dat het aantal daklozen met bijna 50% is toegenomen. Er bestaat zelfs een Stichting Zwerfjongeren, die zegt dat dat komt door een tekort aan betaalbare woningen;
  • dat een maffiose Napolitaan die al in 2013 bij verstek in Italië is veroordeeld, vrolijk shoppend in Utrecht is opgepakt. Hij moet nog 5½ jaar uitzitten, o.a. wegens handel in drugs;
  • dat er een ASO-wet komt om eindelijk ernstige overlast ‘in de buurt’ aan te kunnen pakken;
  • dat de politie geschokt is door foto’s op een links-extremistische site, die suggereren dat je bakstenen naar agentenhoofden moet gooien. De agenten waren betrokken bij arrestaties van Zwarte Piet-demonstranten. “Het wordt gekker en gekker”, aldus ACP-voorzitter Van de Kamp;
  • dat het interkerkelijk overleg CIO Nederlandse kerkbesturen een lijst heeft gestuurd met mogelijke veiligheids- en voorzorgsmaatregelen. Aanleiding blijkt de aanslag in het Franse Rouen in juli, waarbij een priester werd onthoofd;
  • dat er een recordaantal bootvluchtelingen in de Middellandse Zee is verdronken. Inclusief schipbreukelingen zijn dat er al meer dan 5.000. Dat is een toename van 1.500;
  • dat Deutsche Bank een zaak in Amerika over rommelhypotheken heeft geschikt voor 3,1 miljard. Daarnaast wordt 4,1 miljard gereserveerd om afgezette klanten te helpen. En dat allemaal bovenop een eerdere miljardenboete wegens rentefraude en andere schandalen. Duitsers, dat zijn toch die Europeanen die van oudsher zo “gründlich” zijn, die de regels toepassen en procedures volgen?;
  • dat Russische kernwapens elke verdedigingslinie kunnen penetreren, aldus Poetin. Hij geeft de Amerikanen daarvan de schuld;
  • dat de Australische politie vijf terreurverdachten met een Libanese en Egyptische achtergrond heeft opgepakt wegens vergaande plannen voor aanslagen met kerst in Melbourne. Ze zouden zijn geïnspireerd door IS.

Ik houd het maar even op 10. Tien opeenvolgende pagina’s op Teletekst. Niet door mij geselecteerd, maar recht voor z’n raap opgediend door de NOS-redactie.

En dan denk ik aan “vrede op aarde, in de mensen een welbehagen”. En dan denk ik ook: wat een gelul toch allemaal. Een kaartje en een kaarsje, leuke versieringen, overal stemmige verlichting, een boom met de piek in top. Hoe lang nog? Hoe gaan wij dit oplossen? Die dreiging, altijd maar weer die verkeerde beslissingen, die haat, die vluchtelingen? En die terroristen, met Poetin voorop.

Voor vele problemen, inclusief sommige op mondiaal niveau, wil ik op deze site nog weleens in grote trekken een oplossing schetsen. Doe er mee wat u wilt. Dat lucht op. Maar nu weet ik het even niet meer. Vele honderdduizenden die hier, op eigen grond, linksom of rechtsom de boel komen verzieken. Europa wordt per dag ernstiger gedestabiliseerd. Daar staat een rekening open, die steeds kostbaarder wordt. Wie die gaat betalen, ik weet het niet. Maar ik vrees het ergste. Nee, ik ben niet optimistisch.

Milia roept me, het is nu echt tijd voor het kerstdiner.

dreiging
Vult u zelf maar een toepasselijk foto-onderschrift in.

Wat vind je eigenlijk zelf?

